Державна
реєстраційна служба України створена на підставі Указу Президента України
від 9 грудня 2010 року № 1085/2010 та діє на підставі Положення про
Державну реєстраційну службу України від 06.04.2011 року № 401. Відповідно до
даного документу Наказом Мурованокуриловецького районного управління юстиції
28.12.2011 року затверджено Положення про
Державну реєстраційну службу Мурованокуриловецького районного управління
юстиції.
Державна
реєстраційна служба України або скорочено Укрдержреєстр є центральним органом
виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом
Міністрів України через Міністра юстиції України та входить до системи органів
виконавчої влади.
Основним
завданням реєстраційної служби є:
·
реалізація державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного
стану;
·
державної реєстрації речових прав на нерухоме майно;
·
державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців;
·
реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.
Відповідно
до вищенаведених завдань до структури реєстраційної служби
Мурованокуриловецького районного управління юстиції відносяться:
·
відділ державної реєстрації актів цивільного стану, який проводить державну
реєстрацію актів цивільного стану та видає відповідні свідоцтва про державну
реєстрацію актів цивільного стану та інше;
·
відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, який здійснює
державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно відповідно до закону;
·
відділ державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців.
З 1 січня 2013 року процедура державної реєстрації прав стає
простішою та зручнішою для власників, користувачів нерухомого майна. Державна
реєстрація прав проводитиметься державними реєстраторами прав на нерухоме майно
відповідних реєстраційних служб, а також нотаріусами, як спеціальними
суб’єктами, на яких покладаються функції державного реєстратора прав.
1) законом передбачено проведення державної
реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно; 2)
проведення державної реєстрації прав на підставі рішень органів влади, зокрема
на підставі рішення суду, органів прокуратури, податкових органів, органів
місцевого самоврядування; 3) проведення державної реєстрації прав, які виникли
до 1 січня 2013 року та не були зареєстровані відповідно до законодавства, яке
діяло на час їх виникнення. Право власності та інші речові права на нерухоме
майно реєструються в реєстраційній службі за місцезнаходженням такого майна.
Обтяження речових прав на нерухоме майно реєструються в будь-якій реєстраційній
службі. У випадку державної реєстрації права власності на новостворену земельну
ділянку особа, після державної реєстрації земельної ділянки в органах земельних
ресурсів може подати документи до реєстраційної служби для проведенням
державної реєстрації права власності самостійно або через державного
кадастрового реєстратора, який проводив реєстрацію такої земельної ділянки.
Звертатися
до нотаріусів за проведенням державної реєстрації прав необхідно у наступних
випадках:
1)
проведення державної реєстрації права власності перед вчиненням певної
нотаріальної дії, у разі якщо реєстрацію такого права власності було проведено
відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, тобто до 1 січня
2013 року;
2)
проведення державної реєстрації прав у результаті вчинення нотаріальної дії з
нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва.
Державна
реєстрація права власності на нерухоме майно, отримане у спадок.
Перш
за все, слід відмітити, що оскільки при отриманні нерухомого майна у спадщину,
спадкоємець звертається до нотаріуса для оформлення свідоцтва про право на
спадщину, державну реєстрацію права власності на таке майно здійснюватиме
нотаріус.
Державна
реєстрація права власності на квартиру, що виникло на підставі договору
купівлі-продажу, проводиться нотаріусом, який посвідчив такий договір.
Державна
реєстрація права власності на новостворений житловий будинок проводиться
реєстраційною службою за місцезнаходженням такого будинку.
Що
ж стосується реєстрації
права власності на землю.
Перш
за все, слід звернути увагу, що державна реєстрація права власності на
новосформовану земельну ділянку проводиться після реєстрації такої земельної
ділянки в Державному земельному кадастрі.
Державна
реєстрація права власності на земельну ділянку проводиться реєстраційною
службою за місцезнаходженням такої ділянки.
Водночас
заявник може як самостійно подати необхідні документи до реєстраційної служби,
так і «передати» такі документи через органи земельних ресурсів, які вносили
відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.
З
01 січня 2013 року Реєстр
прав власності на нерухоме майно, Єдиний реєстр заборон відчуження об'єктів
нерухомого майна та Державний реєстр іпотек припиняють своє функціонування. Їх
замінить Державний реєстр прав. Втім, права на нерухоме майно та їх обтяження,
що були зареєстровані до 01 січня 2013 року, визнаються державою, якщо їх
реєстрація була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент
виникнення цих прав, або якщо відповідне законодавство не передбачало
проведення державної реєстрації цих прав. В обов’язковому порядку
«перереєструвати» право на нерухомість необхідно тільки в разі, якщо виникла
необхідність її відчуження. В такому випадку «перереєстрацію» речових прав на
нерухоме майно проводитиме нотаріус, який перевірить інформацію в реєстрах і
перенесе її у Державний реєстр прав. У разі, якщо ви не маєте наміру вчиняти
дії з нерухомим майном державна реєстрація прав у єдиному Державному реєстрі
прав проводиться за бажанням власника чи користувача.
Інформація
з Державного реєстру прав обтяжень надається реєстраційними службами незалежно
від місцезнаходження нерухомого майна надається у формі витягу, інформаційної
довідки та виписки.
Витяг
з Державного реєстру прав на підставі заяви мають право отримувати:
1)
власник нерухомого майна або уповноважена ним особа;
2)
особа, яка має речове право на чуже нерухоме майно, або уповноважена нею особа;
3)
спадкоємець (правонаступник - для юридичної особи) або уповноважена ним особа.
Витяг
з Державного реєстру прав про державну реєстрацію іпотеки, обтяження на
підставі заяви мають право отримувати будь-які фізичні та юридичні особи.
Інформаційну
довідку з Державного реєстру прав на підставі письмового запиту мають право
отримувати суд, органи місцевого самоврядування, органи внутрішніх справ,
органи прокуратури, органи державної податкової служби, органи Служби безпеки
України та інші органи державної влади (посадові особи), якщо запит зроблено у зв'язку
із здійсненням ними повноважень, визначених законом.
Орган
державної реєстрації прав зобов'язаний за заявою власника або правоволодільця
надавати йому інформацію у формі виписки про осіб, які отримали відомості про
права та обтяження прав на нерухоме майно, що йому належить.
Загальний строк проведення державної реєстрації права
власності та інших речових прав складає 14 робочих днів.
Якщо
під час розгляду заяви про проведення державної реєстрації права власності чи
іншого речового права було подано заяву про проведення державної реєстрації
обтяження речових прав на те саме майно, така заява розглядається у строк, що
не перевищує 10 робочих днів.
Державна
реєстрація обтяжень речових прав на нерухоме майно, іпотеки проводиться в день
надходження відповідної заяви.
Державна
реєстрація прав, які виникають у результаті вчинення нотаріальної дії
проводиться нотаріусом одночасно з вчиненням такої дій.
Хотілося
б відмітити ще один позитивний момент - на
основі проектів деяких законодавчих атів можна припустити, що держмито за
послуги реєстрації складатиме
приблизно 119 гривень, а плата за отримання витягів не перевищить розміру
держмита, реєстрація
обтяжень коштуватиме приблизно 51
грн., тобто реєстрація прав
власності на нерухоме майно стане
доступною для пересічного громадянина.
Документи, що підтверджують наявність відносин представництва
Документи, що відповідно до законодавства надають право на виконання будівельних робіт
Речові права на нерухоме майно, відмінні від права власності
Державна реєстрація припинення права власності на нерухоме майно